top of page

מים- מקור החיים אך הגורם העיקרי לנזקים בבתים משותפים/ עו"ד חיים כהן

מים הם מקור החיים על פני כדור הארץ אך בבתים משותפים הם גורם הנזק הכי שכיח, תוקפני ויקר ואחראים למרבית סכסוכי השכנים ולתביעות המשפטיות בתחום הבתים המשותפים.

לאורך השנים טיפלתי משפטית בעשרות רבות של תיקים ותביעות בנושא נזקים וליקויים הקשורים במים. מכיוון שמדובר באוייב חמקמק, נוקם ואכזרי יש לפעול במהירות וביסודיות מיד לאחר התגלות מקרה הרטיבות או ההצפה, אחרת הנזק יהיה יותר גדול והרבה יותר יקר לטיפול.

 

גילינו כתם רטיבות בחדר השינה? אנחנו גרים בדירת קרקע ועולה אצלנו הביוב? כל גשם אותו סיפור והקיר מתקלף? מטפטפים לנו מים מהתקרה? מי שחווה על בשרו נזק מים או הצפה יודע שזה אחד הסיוטים הכי גדולים בבתים משותפים. לפני שתולשים שערות בעצבים ונכנעים לייאוש שמאיים להשתלט על חיינו יש מספר סוגיות בוערות שאנחנו חייבים להתייחס אליהן ולשאול את עצמנו כדי ליצור תוכנית לטיפול מהיר ויעיל בבעיה:

 

  1. מה הנזק? ברגע שרואים כתם רטיבות או נזילה חייבים לראות את כל האזור, לחפש עוד נקודות רטיבות, להזיז רהיטים או תמונות שיכולות להסתיר נזק נוסף וכמובן חשוב מאוד לתעד הכל בווידאו ותמונות.

  2. באיזו קומה אני גר? כמה קומות יש בבניין? ממתי הבניין? האם עדיין יש אחריות קבלן או שזה בניין ישן? האם הבעיה הזו היא רק אצלי בדירה או קיימת אצל עוד שכנים בבניין? האם זו בעיה חוזרת או פעם ראשונה?  

  3. מהי עונת השנה? ידוע שבחורף בגלל הגשמים יש המון נזקים עונתיים שנגרמים בגלל איטום גג לקוי, סדקים בקירות חיצוניים של הבניין או מרזבים סתומים.

אחרי שהצלחנו לענות על כמה שאלות חשובות ותיעדנו את הנזקים כעת נשאר לקבוע מי אחראי לנזק. יכול להיות שהנזק הוא באחריות הקבלן, באחריות וועד הבית, חברת הניהול, אחד השכנים או שבכלל נובע מבלאי כלשהו בדירה שלי ואז האחריות לתיקון היא שלי.

 

המקרים הפשוטים הם די ברורים ואז מערבים את השכן האחראי או את הקבלן או את וועד הבית, פונים לחברת הביטוח והבעיה תיפתר במהרה.

 

המקרים הקשים, אלה שמתסכלים אותנו, מורטים את עצבינו ומורידים את שנות חיינו, הם המקרים שנראה שכל הגורמים האפשריים התאחדו נגדנו לקנונייה ענקית, כולם מתנערים מאחריות, כל גורם מפנה לגורם אחר כאחראי ואנחנו תקועים באמצע חסרי אונים. אז מה עושים? איך פותרים את הבעיה?

אומרים שאין חכם כבעל ניסיון אז בעיות מסובכות מצריכות הבאת בעלי מקצוע מומחים לאיתור נזילות מים שיפעילו ציוד מקצועי כגון מצלמות תרמיות וגלאי חום כדי שיוכלו להתחקות אחר מקור הבעיה. רצוי להזמין אותם כשהדירות מלמעלה או למטה גם נמצאים בבית כי לפעמים התמונה מתבררת רק בהצלבת מס' תצפיות ואלימינציה עד שמגיעים לשורש הבעיה.

טיפלתי במקרה לפני מספר שנים שלקח המון זמן לאיתור גורם הנזק בגלל שבדירה בה הייתה בעיית האיטום באמבטיה גרה דיילת והיא הייתה נמצאת פיזית בדירה ומשתמשת באמבטיה רק יום או יומיים בשבוע כל פעם בלו"ז משתנה בין הטיסות ובשאר הזמן הדירה הייתה ריקה וכמובן שבעל הדירה התנער מכל אחריות עד שקיבל לידיו הוכחות חד משמעיות ובעיה של שנים נפתרה בשל צירוף מקרים, קצת בלשות, עקשנות ודבקות במטרה.

 

לפעמים יש שיתוף פעולה עם השכנים והוועד ולפעמים עלינו לממן בעצמנו את הבדיקות כי בקופת הוועד אין די כסף פנוי או שהוועד מתנער מאחריות ומכיוון שהבעיה דחופה ואצלנו בדירה הנזק גדול, אין זמן לבזבז ויש להקדים איתור וטיפול. עם מים זה ידוע שאם לא מקדימים לטפל, הבעיה רק תחמיר ואז ההוצאות יהיו גדולות יותר, מה גם שעפ"י החוק אנו מחוייבים בעקרון הקטנת הנזק.

הטיפ הכי גדול שאתן לקוראי המאמר שלי הוא לעבוד בצורה מסודרת, ליידע את הוועד וחברת הניהול על הנזקים ודרכי הפעולה, לתעד הכל בתמונות ובווידאו, לשמור מסמכים, חשבוניות, קבלות, חוות דעת ובעיקר לעבוד עם בעלי מקצוע מומלצים ולקבל ייעוץ משפטי ממומחה בתחום.

 

ברגע שהבעיה נפתרת מגיעים לשלב החזר הכספים מהגורם האחראי ואז כל החומר שאספנו יהווה את בסיס הדרישה שלנו לתביעת החוב.

* כותב המאמר הינו עו"ד מומחה לסכסוכי שכנים ובתים משותפים. לחץ ליצירת קשר 

Water Damage Repair
Plumber at Work
Flood Insurance
bottom of page