top of page

חייו הסודיים של פותר הסכסוכים/ עו"ד חיים כהן

גירושין, ירושה, פירוק שותפות, סכסוך בין מתחרים עסקיים, סכסוך שכנים, סכסוך הקשור ללשון הרע או פגיעה בפרטיות או ברכוש ע"י צד מזיק.

ובכן נראה כי חיינו מוקפים סכסוכים בכל מקום ובכל פינה בחיינו האישיים, שלא לדבר על המרחב הציבורי בזירה המדינית פוליטית שם קיים הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, זכויות נשים, קהילת הלהט"ב, מיעוטים, בעלי מוגבלות ועוד ועוד...  

מה המכנה המשותף לכל הסכסוכים הללו אתם שואלים? ובכן מניסיוני, המכנה המשותף הוא צד אחד שמזהה פגיעה בתחושת הצדק ו/או בכיס שלו באופן שהוא כבר לא יכול יותר להכיל או לשאת את המצב ומבקש להחזיר או לייצר לעצמו שליטה ו/או פיצוי כספי.

כשצד לסכסוך מגיע להתייעץ עם בעל מקצוע בקשר לפתרון הסכסוך הוא מחפש עו"ד "תותח" או כריש" וברוב המקרים בא טעון בכל התחמושת שחימשו אותו כל אוהביו, מכריו ושוחרי טובתו. אותם יועצים לא מכירים את הצדדים או מבינים את התמונה המלאה, אך זה לא עוצר בעדם או מפריע להם לחוות דיעה נוקבת ובעיקר להזהיר אותו שמא ייצא פראייר כי אם יש משהו שאנחנו פשוט לא יכולים לשאת זה שמישהו יוציא אותנו חלשים.

הדבר הראשון שאני עושה כשמישהו בא אליי לפגישה או מתקשר אליי זה לשאול מיהו ואיך הגיע אליי כי זה יהיה חשוב ויפגוש אותנו ממש תיכף בשלב הצעת המחיר, הדבר השני והכי חשוב הוא להקשיב לסיפור המעשה. 

יש לי זיכרון מצויין אז אני לא צריך להקליט או לרשום יותר מדי הערות במהלך השיחה ואני פשוט מתפנה להקשיב לאדם ולמוסיקה של הדברים שהוא אומר ובוחר לשתף. במהלך השיחה אני שואל מדי פעם שאלות מנחות, בעיקר לצורכי מיקוד ומנסה לפרום את הקשרים בחבל המטאפורי שהסתבך ולחשוף את הסיבות שהמצב התדרדר עד כדי כך שצריך התערבות מקצועית. בשלב זה אני בדרך כלל אשאל את הפונה מה הוא רוצה, איך הוא רואה את סוף ההליך, מהן הציפיות שלו ממני ואעצור את השיחה לצורך לימוד הנושא המשפטי וגיבוש האסטרטגיה שלי לפיתרון הסכסוך.

כשאשוחח שוב עם הפונה אספק חוות דעת מקצועית, משפטית, קרה, לגבי הסכסוך שהוצג בפניי. אפרט את האופציות העומדות בפניו בכל תרחיש סביר ואשתדל לתת כבר באותו מעמד הצעת מחיר מדורגת שתתאים לשלבים השונים.

אני לא טיפוס של מסיבות הפתעה או הפתעות בכלל ולכן גם משתדל להיות מאוד יסודי בניתוח שלי הן מבחינת סיכויים/סיכונים והן מבחינת שלבי הטיפול השונים והמחיר הצפוי.

  

כותרת המאמר מדברת על חייו הסודיים של פותר הסכסוכים, אז מה הסוד אתם שואלים? במתח שבין לספק את הסחורה ולשחק את משחק העו"ד החזק, הכריש והתותח לבין באמת לעשות את מה שאני חושב ומאמין שיסייע בפיתרון הסכסוך אני תמיד אבחר במה שלדעתי יהיה יותר נכון לפתרון הסכסוך שהובא אליי, גם במחיר של נראות יותר פאסיבית ומאופקת. 

 

מי שבאמת בא לפתור סכסוך מהנפש שלו, מתעסק פחות באגו ובנראות והרבה יותר במהות. ותתפלאו לשמוע כמה פעמים יצאתי מדיונים או מפגישות כשהצד השני מרגיש בעננים ומרחף ושולח מבטים מתנשאים ומזלזים אך בסוף פסק הדין או ההסכם נחתם בדיוק כפי שרציתי, כאילו כתבתי אותו בעצמי.

כמי שעוסק בפיתרון סכסוכים מאז הוסמכתי כעו"ד בשנת 2006, בצירוף הכשרתי כבורר ומגשר מוסמך, הזיקה שלי תמיד תהיה לכיוון של הידברות, התכתבות, פגישה, גם כדי להכיר את הצד השני וגם כדי לחתור לסיום הסכסוך מחוץ לכתלי בית המשפט.

אני מכיר את המערכת היטב מבפנים ויודע שבמיוחד בערכאות הנמוכות (תביעות קטנות ותיקי שלום רגילים) צדק זה עניין יחסי או כמו שנוהגים לומר שם של כוכב. העומס על השופטים ועל כל המערכת הוא עצום וההנחיה מלמעלה היא לסגור תיקים בכל מחיר וכמה שיותר מהר בבחינת היכל הצדק הוא מפעל לסגירת תיקים. 

לא פעם יצא לי להופיע מול שופט שכלל לא הכיר את התיק ולא קרא אפילו אות מתוך כתבי הטענות ולכן אני תמיד אומר ללקוחות שרוצים את יומם בבית המשפט אחרי שראו איזו סדרת טלויזיה משפטית שהמציאות פחות זוהרת, השופטים לחוצים בזמן, קבועים לפעמים שניים או שלושה דיונים לאותה שעה ואין אדם אחד באולם שמתעניין בחקר האמת האבסולוטית, או שמוכן להשקיע זמן בלחפש אותה.

השופט ינסה להציע פשרה בעצמו או יבקש את הסכמת הצדדים לפסוק על דרך הפשרה (סעיף 79א, שמעתם על זה?) שזו הדרך שלו להגיד, אני אעשה ככה שאף אחד לא יהיה מרוצה ואין לכם זכות ערעור אבל זה יהיה יותר מהיר, ממש כמו להסיר פלסטר, מסכימים? או שהוא ינסה להעביר את התיק למגשר, יציע מינוי מומחה או כל טריק אחר בספר העיקר להעיף את התיק הזה ממנו ולהעביר את תפוח האדמה הלוהט הזה הלאה לגורם אחר.

כמובן שלפעמים הקרע בין הצדדים כל כך עמוק שחייבים את תיווך בית המשפט ואז פנינו לתביעה אך זה כאמור רק בלית ברירה וכשמוצו כל האופציות האחרות.

האתגר הגדול שלי כפותר סכסוכים הוא בעיקר מול הלקוח שלי בכך שאביא אותו לשולחן לקבל פשרה שברוב המקרים היא רחוקה ממה שקיווה או חלם וההתמודדות היא להסביר ולשכנע שזו דווקא התוצאה הסבירה ובמרחק הזמן החמיצות תיעלם, האכזבה תחלוף ותתקדם עם חייך והסכסוך הזה מקסימום יהפוך להיות סיפור או אנקדוטה באיזו ארוחת שישי משפחתית, וזה לפעמים הניצחון האמיתי.

יש כמובן אתגרים ומורכבויות נוספים, במיוחד עם הצדדים הנגדיים והמייצגים שלהם שלעתים נדמה כי הם מחרחרי ריב יותר מהלקוחות שלהם ובכוונת מכוון מנסים לפוצץ את העסק, למנוע כל סיכוי לפשרה ולגרור את ההליך כמה שיותר (אולי מחייבים לפי שעה ולא רוצים להיפרד מהאווזה שמטילה להם ביצי זהב) אך את זה נשאיר למאמר אחר. 

 

* כותב המאמר הינו עו"ד, בורר ומגשר מוסמך, מומחה לפתרון סכסוכים בדגש על סכסוכי שכנים ובתים משותפים. ליצירת קשר

bottom of page